Otetaan vähän takapakkia. Ennen kuin pääset osalliseksi autottoman elämän iloista ja ohdakkeista, sinun on hankkiuduttava eroon autostasi. Suosittelemme, että myyt sen kokonaan pois. Meilläkin oli auto kesälomareissun jälkeen kuukauden korjattavana Kainuussa ja sitten vielä pari viikkoa omalla pihalla seisomassa. Vaikka emme sitä enää käyttäneetkään, todellinen autottomuuden tunne alkoi siitä, kun perävalot vilahtivat hyvästiksi viimeisen kerran. Se on ihan oikeasti jännä hetki. Siinä tuntee itsensä yhtä aikaa voittajaksi ja hulluksi. Vatsaa kourii uskalluksen onni ja epäilys.
Autoa myydessä oma sielu on
kovetettava. Jos rakastat liikaa autoasi, jokainen potku renkaisiin on kuin potku
palleaasi. Ja käytetyn auton renkaita potkitaan.
Auto on monesti tunneasia.
Korjaan, auto on aina tunneasia. Harva Bemari myydään puhtaasti järkisyillä. Ylipäätään järjellä ajateltuna auton omistaminen on
useimmiten kestämätön yhtälö. Mutta tunne on ihan yhtä hyvä elämän kompassi
kuin järkikin, joten kyllä sen autonkin voi omistaa jos siltä
tuntuu.
Myyntitilanteessa autoihin
kannattaa suhtautua juuri sinä kuin ne ovat: kasana muovia, metallia ja
erilaisia komponentteja, joihin ei erityisemmin kannata kiintyä. Ostajaa
ei kiinnosta se, onko autollasi kuljetettu esikoisesi synnytyslaitokselta kotiin
tai onko sen tuhkakupissa edelleen jemmassa hääshampanjasi korkki. Hän etsii sen
tuulilasista naarmuja, konepellin alta vikoja ja tämän tästä muistaa muistuttaa
sinua siitä, että nettiautossa on myynnissä tälläkin hetkellä 81000 autoa.
Kun yksityinen myy autoa toiselle yksityiselle, rahoitus on yksi ratkaistava asia. Autokaupathan tarjoavat autokauppoihin rahoituksen, ja ottavat vanhan autosi vaihdossa, mutta yksityinen tahtoo rahat kouraan. Harvalla ostajakandidaatilla on kuitenkaan auton kauppahinnan verran rahaa ilman jonkinlaista rahoitusjärjestelyä. Tämä luonnollisesti rajaa ostajakuntaa huomattavasti.
Käytännössä myynti menee näin:
Laitat auton myyntiin
nettiin. Kannattaa vähän miettiä, minkälaiset kuvat ilmoitukseen laittaa. Jengi
laittaa myynti-ilmoituksiin ihan käsittämättömiä tuhruja. Ostaisitko käytetyn
auton tältä ihmiseltä, kysytään, kun puhutaan ihmisen luotettavuudesta. Itse en
ostaisi autoa keneltäkään, joka ei ole valmis näkemään sitä vaivaa, että ottaa
menopelistään skarpin kuvan.
Hyvästä
myynti-ilmoituksestasi fiiliksissä jäät odottamaan soittojen tulvaa. Sitä ei
tule. Aika pian sinulle soittaa kuitenkin käytettyjen autojen jobbari, joka
tarjoaa palvelujaan ja pyytää palveluistaan muutaman satasen + 10 % myyntihinnasta, mutta lupaa
saada autosta 15 % korkeamman hinnan, kuin itse saisit. Tämä on varmaan ihan vaivaton vaihtoehto, mutta me päätimme kuitenkin yrittää itse.
Odottelet edelleen soittoja. Ei vaan kuulu.
Lopulta soittaa joku, ja tarjoaa jotain ihan naurettavaa hintaa, mutta tässä vaiheessa tajuat vaihtoehtojesi olevan sen verran vähissä, että olet valmis neuvottelemaan.
Meidän automme osti lopulta
ihminen, joka harrastaa auton vaihtamista. Olin katsonut myyntineuvotteluihin
valmistautumiseksi kaksi tuotantokautta Huutokauppakeisarin tinkimistilanteita,
mutta siitä huolimatta olin neuvotteluissa aivan vastaantulija. Hinta oli lopulta reilun pari tonnia
pyyntiä alempi, mutta tahto päästä eroon autosta oli kova. Käytettyjä autoja on todellakin myynnissä aivan järkyttävä määrä ja alalla vallitsee täydellinen ostajan markkina.
Soitin itse myös autokauppaan ja kyselin, minkälaista hintaa autostamme olisi saanut. Mikäli et ole hankkimassa uutta autoa tilalle, niin autokauppa ei todennäköisesti tarjoa kummoisia.
Uskallamme kuitenkin näin muutaman kuukauden autottomuuden jälkeen väittää, että hinnasta riippumatta autosta luopuminen on varma sijoitus onnelliseen tulevaisuuteen. Jos et (kuten todennäköisesti
et) saa autostasi likimainkaan sitä hintaa, jota toivoit, purista pakarat tiukasti yhteen ja ajattele, että se oli viimeinen kuluerä siitä möhkäleestä. Tästä
eteenpäin sen nakuttavia venttiileitä kuuntelee joku muu. Sinä kuuntelet linnunlaulua
ja käyt huoletonna heinäpellon laitaa.
Ei kommentteja